Ljus, Ljud & Musik HB 
  Hem Kundvagn Hyrvagn Kassa Logga in
Hem
 
Butik
 
Uthyrning
 
Service/support
Utbildning
Tips hyrutrustning
Ljus teknik
Ljud teknik
 Ljudsystem
 Mikrofoner
 Mixer, förstärkare
 Effektförstärkare
 Högtalare
AV-teknik
Scenteknik
 
Kontakt
 
Länkar
 
Sitenytt
 
Mixer, förstärkare

Tillbaka
Mixerbord finns i alla storlekar. Från ett enkelt mikrofoningångsteg till stora bord med 100-tals in och utgångar, fullspäckade med signalbearbetnings funktioner. Digitala och analoga. Datorstyrda eller manuella. Inte är det lätt att veta vad man behöver. Principen är dock för det mesta densamma. Hur många signalkällor ska jag använda ? Hur många signalkällor måste jag mata med olika innehåll ? Kan man svara på dessa frågor blir valet enklare.
Rent generellt kan man säga att en mixer består av följande delar. Först ett ställbart ingångsförstärkar steg som anpassar signalen så att alla insignaler blir att hamna i samma nivå. Oftast finns dessutom någon möjlighet att ställa nivån mellan insignalerna med hjälp av exempelvis en kanalregel. Om man har flera utgångar kan det finnas möjlighet att adressera signalen till de olika utgångarna (Routing, Sub, Bus etc). Om man har möjlighet till flera olika mixningar, finns även reglage för dessa utgångar (AUX, MONITOR, EFFECTS etc). Dessa kan oftast väljas före eller efter kanalregel, beroende på hur man vill att dessa ska fungera. Oftast finns någon form av signalbearbetning på varje ingångskanal. Det vanligaste är tonkontroller eller equalizer. Allt från enkel bas och diskant på fasta frekvenser till flerbands (fyra eller fler) parametrisk equalizer med ställbar gain, frekvens och branthet (q-värde). Har man ett mera påkostat analogbord eller en digtalmixer finns också ofta kompressor på varje kanal.
Digitalt eller analogt ? Tja, det finns inget klart svar på den frågan. Det beror även här på vad man har för krav på funktioner och möjligheter. Det man generellt kan säga är att idag är digitalborden ljudmässigt helt i klass med analogborden. Prismässigt får man mycket mera funktioner (kanalprocessning typ eq, kompressor, delay etc) om man väljer digitala bord jämfört analoga mixerbord i samma prisklass. Men man ska tänka på att 99 gånger av 100 håller inte gränssnittet mot ljudteknikern samma höga klass som på en analogmixer. Det tillverkaren sparar pengar på är att hålla nere rattar och knappar till ett minimum eftersom de elektromekaniska detaljerna kostar mycket pengar. Detta medför att man inte får en ratt för varje parameter utan kanske får bläddra sig fram till rätt meny i nån display för att kunna ändra frekvensen högpassfiltret på kanal 11. Du förstår kanske att det inte är kul om det är bråttom och det medför 10 tangentryckningar för att komma dit. Men kan man leva med så har man för det mesta stora möjligheter vad gäller automation istället. Oftast kan man spara hela inställningar av mixern som scener och bara med en tangenttryckning ladda tillbaka dessa. I och med att det fysiska gränssnittet är nedbantat tar oftast digitalmixern mindre fysisk plats än motsvarande analoga variant. Detta kan vara en stor fördel när man befinner sig i trånga teatersalonger.
Vad man än väljer, analogt eller digitalt, så måste man bestämma sig för hur många signalkällor vill jag ha möjlighet att blanda till hur många utgångar. Vet man sen också om man vill ha stor frihet att snabbt ställa om flera kanalers parametrar blixtsnabbt och samtidigt ha en bra överblick, så veta man att ett analogt mixerbord är mest lämpat. Klarar man sig utan översikten och snabbheten bör man satsa på den digitala varianten eftersom den i dagsläget ger mest funktioner och möjligheter för pengarna.
Det finns lite olika typer av mixerbord (gäller både analogt och digitalt) beroende på vad man primärt tänkt sig använda dom till. Konfigurationen med utgångar/ingångar/funktioner är ofta olika om man tittar på FOH (front of house), monitor, postproduction, radio etc. Om vi tittar på pa-borden används i större system minst två mixer bord. FOH och monitor. FOH är oftast placerad i publikområdet och används för att mixa ljudet för publiken via huvud högtalarsystemet(n). Monitorbordet är placerat på scen och mixar ljudet som musikerna/skådespelarna vill ha. Detta används endast för lyssningen på scen, och hanterar oftast flera separata mixar (en till två för varje musiker). Den mixern är ofta utrustad med fler auxbussar (ibland upp till 40), en för varje lyssning. Man använder till detta någon form av splitsystem för mikrofonsignalerna så samma insignaler finns tillgängliga i båda mixerborden. Ofta har man fler splitutgångar for möjlighet att ansluta inspelningsmixer eller ob-buss.

Copyright Ljus, Ljud & Musik HB 2018 Hyresvillkor   Köp information
Om Ljus, Ljud & Musik HBHantering av personuppgifter
Information om användning av cookies på denna sida